Logistyka i transport to branża, która już korzysta z rozwiązań IoT. Każdego dnia przechowywanych, monitorowanych i transportowanych są miliony towarów. Żeby nad tym zapanować potrzebna jest praca wielu osób.
Rozwiązania z obszaru Internetu Rzeczy dają możliwość połączenia w sensowny sposób różnych elementów łańcucha dostaw. Umożliwiają również analizę wygenerowanych w trakcie działania danych, by w przyszłości usprawnić pracę.
IoT w logistyce magazynowej
Sprawnie funkcjonujące magazyny to podstawa łańcucha dostaw. Rozwiązania z obszaru IoT. wspomagają na tym etapie takie procesy jak ochrona mienia i optymalizacja działań.
W zakresie ochrony mienia inteligentne rozwiązania IoT wspierają instalacje alarmowe oraz monitoring wizyjny (CCTV). Korzysta się z nich dla zapobiegania kradzieżom oraz ochrony przechowywanych zapasów i wyposażenia przed zniszczeniem. W systemach gromadzi się dane, które pozwala zdefiniować obszary wymagające szczególnej ostrożności.
Optymalizacja działań możliwa jest dzięki wykorzystaniu IoT w kompleksowym spojrzeniu na działanie magazynu. Dotyczy to stanu urządzeń, asortymentu czy nawet panującej wewnątrz temperatury. Dane te pozwalają przedsiębiorstwom analizować wszelkie zachodzące w nich procesy jako całość. Czujniki zamontowane w środkach transportu wewnętrznego pozwalają na monitorowanie ich stanu technicznego. Przekłada się to na zapobieganie wypadkom podczas pracy i zwiększenie bezpieczeństwa pracowników.
Organizacja dostaw
Dla wielu firm możliwość zorganizowania niezawodnych dostaw jest kwestią przetrwania na rynku. Pomaga w tym IoT.
Łatwiejsze stało się dzięki niemu śledzenie przesyłek, które wcześniej wymagało pracy wielu osób skanujących kody kreskowe na kolejnych etapach dostawy. Teraz wystarczy zastosować tagi RFID połączone z chmurą danych. Technologia ta wykorzystuje fale radiowe do przesyłania danych. Jej zastosowanie ogranicza działalność człowieka do załadowania towaru bez konieczności skanowania kodów.
Technologie GPS oraz RFID pozwalają również na minimalizację opóźnienia dostaw z uwagi na niekorzystne warunki pogodowe, zły stan dróg czy korki. Kierowca na bieżąco otrzymuje informacje o utrudnieniach i może dzięki temu podejmować decyzje o zmianie trasy.
Dodatkowym wsparciem jest sieć czujników zamontowanych w samochodach ciężarowych. Monitorują one parametry techniczne podnosząc bezpieczeństwo oraz pozwalając na lepsze podejmowanie decyzji dotyczących transportu.
IoT wspiera również przedsiębiorców w analizowaniu i rozwijaniu potencjału ludzkiego. Dzięki temu łatwiej można ocenić efektywność kierowców, ale też znajdować luki w zarządzaniu ich pracą. Taka wiedza pozwala również zaplanować odpowiednie szkolenia dla obecnych i przyszłych pracowników, by podnieść ich wydajność pracy.
Zadowolenie klienta
IoT pozwala też lepiej zarządzać logistyka w e-commerce. Możliwe dzięki temu jest śledzenie produktów na każdym etapie od magazynu, przez transport, aż do dostarczenia do klienta.
Sklepy internetowe wykorzystujące technologię IoT mogą informować klientów o przesyłce w czasie rzeczywistym. Zwiększa to ich zadowolenie. Dostarczaniu tego typu informacji służą chociażby sensory GPS w pojazdach dostawczych. Pokazują one dokładną lokalizację przesyłki. Klient widzi na bieżąco, jak daleko jest ona od celu i w jakim tempie się przemieszcza.