photo: Zarząd Dróg Miejskich - Poznań

Hulaj dusza na hulajnodze – w Łodzi i Poznaniu

Kontynuujemy przyglądanie się hujanogom elektrycznym, które stały się popularnym środkiem transportu w wielu miastach Polski. Pozwalają na omijanie korków i szybkie dotarcie do celu.

W Łodzi hulajnogi elektryczne po ulicach miasta śmigają chociażby za sprawą firmy Bolt. Po wprowadzeniu rozwiązania mieszkańcy i mieszkanki posiadający aplikację Bolt zobaczyli w niej również symbol hulajnogi. Po jego wybraniu przekierowywano ich do funkcji „wypożyczalni”. Skorzystać z elektrycznej hulajnogi można przez odblokowanie urządzenia skanując kod QR umieszczony na kierownicy. Odblokowanie elektrycznej hulajnogi jest bezpłatne. Za korzystanie z urządzenia w Łodzi trzeba zapłacić 50 gr za każdą minutę.

Ci, którzy nie mają aplikacji Bolt, mogą ją pobrać z Google Play lub AppStore. 

Nowe hulajnogi są lekkie. Ważą 17 kg dzięki wykorzystaniu do ich budowy aluminium. Pojemny akumulator umożliwia przejechanie nawet 40 km na jednym ładowaniu. Maksymalna prędkość, jaką osiągają te hulajnogi, to 25 km/h. Bezpieczeństwo zapewnia przednie i tylne oświetlenie oraz pompowane opony poprawiające przyczepność do podłoża.

Problematyczne parkowanie 

Jak wiele miast, w których wykorzystywane są systemy wypożyczeni hulajnóg, także Łódź boryka się z problemem ich parkowania. Pojawiają się apele o odpowiedzialne pozostawianie pojazdów w odpowiednich miejscach. Wskazywane są jako takie stojaki rowerów publicznych, zapowiadane są stacje ładujące hulajnogi, w których będzie je można parkować. 

Jednak nie zawsze użytkownicy docierający do celu swojej podróży znajdują w pobliżu tego typu punkt. Wielu zamiast odstawić hulajnogę w sposób nieprzeszkadzający innym użytkownikom dróg, porzuca je na środku chodnika czy drogi dla rowerów. Niektóre rzucane są na trawę lub przewracane w ten sposób przez przechodzących czy przejeżdżających, gdy nie mają oni możliwości swobodnego przemieszczania.

Uporządkowany Poznań

W Poznaniu postawiono na uporządkowanie korzystania z hulajnóg i połączenia ich z innymi formami transportu publicznego. Wprowadzono punkty Hop&Go, w których zbiegają się różne formy transportu, co ułatwia zmianę środka, którym porusza się dana osoba. Z Hulajnogi można przesiąść się na rower czy skuter, skorzystać z komunikacji publicznej czy w dalsza podróż udać się pieszo. Przy okazji rozwiązuje to problem hulajnóg rozrzuconych po mieście w najdziwniejszych miejscach. 

Przy poznańskich ulicach znalazło się już 263 punktów Hop&Go. Wyznaczono je w większości na obszarze objętym płatnym parkowaniem. Są to:
– Stare miasto;
– Jeżyce;
– Wilda;
– Łazarz.

Pojedyncze punkty znalazły się również przy głównych ulicach czy węzłach przesiadkowych komunikacji publicznej poza centrum miasta.

Obowiązek pozostawienia hulajnogi w punktach Hop&Go dotyczy obszaru objętego Śródmiejską Strefą Płatnego Parkowania i Strefą Płatnego Parkowania. W pozostałych strefach takie uporządkowane parkowanie jest opcją rekomendowaną, ale nie obowiązkową.

Zarząd Dróg Miejskich planuje pobierać opłaty od operatorów sprzętu współdzielonego za korzystanie z punktów Hop&Go.

Lokalizacja punktów parkowania odbyła się w oparciu o zbierane dane. Analizowano dane dotyczące mobilności dostarczone przez firmy produkujące hulajnogi elektryczne. W ten sposób określono, gdzie znajdują się strategiczne lokalizacje dla węzłów. Maksymalizuje to dostępność i wygodę korzystania z e-hulajnóg.