AI i biznes

Wiele przedsiębiorstw już teraz z korzysta z rozwoju sztucznej inteligencji i urządzeń z obszaru IoT. Wykorzystanie SI pozwala na zdobycie przewagi konkurencyjnej, lepsze wykorzystywanie zasobów i efektywniejsze działania. Jednak jak we wszystkim obok zalet są też wady, czy może raczej wyzwania z tym się wiążące. Warto wiedzieć, jak wykorzystywać sztuczną inteligencję w biznesie, by osiągać najlepsze rezultaty.


Systemy sztucznej inteligencji można wykorzystywać w różnych branżach. Od logistyki i transportu po lodówki, kuchenki elektryczne i szczoteczki do zębów. Dzięki internetowi rzeczy świat wirtualny i realny stają się jednym, a to umożliwia obsługiwanie maszyn czy urządzeń bez bezpośredniego kontaktu z nimi. 

 

Firmy coraz częściej interesują się i wdrażają takie rozwiązania. To poprawia ich konkurencyjność na rynku, ułatwia pracę i zarządzanie oraz umożliwia lepsze i szybsze odpowiadanie na potrzeby klientów. IoT pojawia się w handlu, przemyśle, ale też edukacji, rolnictwie, opiece zdrowotnej, a nawet w bankowości i finansach. Właściwie nie ma obszaru gospodarczego, w którym takie rozwiązania nie mogłyby być stosowane.

 

Przeważnie IoT służy do automatyzacji zadań, ponieważ programy mają zdolność do uczenia się w niektórych wypadkach mogą zastępować człowieka podejmując złożone decyzje. Jest to szczególnie przydatne tam, gdzie działania są powtarzalne. W efekcie nie ma potrzeby zatrudniania kolejnego pracownika do ich wykonywania, skoro może przejąć to odpowiednio zaprogramowane urządzenie. I nie chodzi tu jedynie o zadania produkcyjne. Przykładem może być bankowość, gdzie przed rozpatrzeniem wniosku kredytowego SI weryfikuje już wiele dokumentów. To automatyzuje i przyspiesza proces.

 

Z czasem będzie się to zapewne rozszerzać na szybką eksplorację i analizę danych także w innych dziedzinach biznesu. SI pozwoli na przyspieszenie tych procesów, a co za tym idzie na lepsze i sprawniejsze podejmowanie decyzji związanych tak ze sprawami, które muszą być załatwione tu i teraz, jak i ze strategią długoterminową.

 

Chociaż nie ma jeszcze technologii, która całkowicie pozwoli zastąpić (i wyeliminować) człowieka, to jednak rozwiązania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i internetu rzeczy pozwalają firmom na sprawniejsze funkcjonowanie. Urządzenia się nie męczą, nie odczuwają znużenia, mogą wykonywać zadania 24 godziny na dobę.

 

Firmy w Polsce, tak jak i na całym świecie, wdrażając rozwiązania z zakresu IoT muszą też zadbać o cyberbezpieczeństwo. Odpowiednie zabezpieczenie urządzeń przed atakami cyberprzestępców powinno być podstawą w wypadkach wykorzystywania ich w biznesie. Im więcej sprzętu podłączonego do internetu, zsieciowanego i przesyłającego między sobą dane – co jest podstawą wykorzystywania IoT – tym większe zagrożenie, że ktoś będzie próbował taki sprzęt zhakować. Potem zaś, za jego pośrednictwem zaatakować główne bazy danych, co może już zaburzyć funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa, pozbawić go informacji zewnętrznych, a nawet doprowadzić do utraty klientów. 

 

Wiele wyzwań w tym obszarze wiąże się też z kwestiami prawnymi i administracyjnymi. Analiza ogromnych zasobów danych to także konieczność kładzenia nacisku na przestrzeganie przepisów (chociażby RODO), gdyż uchybienia mogą skutkować sporymi karami.

 

Firma planująca wprowadzenie rozwiązań z obszaru IoT musi przeanalizować wiele aspektów, wszystkie za i przeciw. Szkoda, że nie może w tym pomóc sztuczna inteligencja, której wprowadzenie dopiero jest w takiej firmie rozważane.