Hulaj dusza na hulajnodze

Hulajnogi elektryczne są coraz popularniejszym wyborem do przemieszczania się po mieście. Pozwalają na omijanie korków i szybkie dotarcie do celu. Coraz więcej osób kupuje hulajnogi własne, ale w wielu miastach istnieje system wypożyczania tych pojazdów, co uzupełnia inne formy transportu publicznego. 

Podobnie, jak w przypadku rowerów miejskich, wyzwaniem jest zintegrowanie różnych form transportu oraz porzucanie miejskich e-hulajnóg różnych miejscach, co utrudnia przemieszczanie się innych użytkowników ruchu. 

Kraków reguluje dopłaty

W Krakowie e-hulajnogami zarządza kilku operatorów, którzy oferują krótkoterminowe wypożyczenia komercyjne. Te prywatne firmy podpisały z miastem umowę i zobowiązały się do utrzymania porządku z e-hulajnogami na określonym terenie, by nie przeszkadzały mieszkańcom i turystom.

W umowie zawarty został zapis zobowiązujący firmy obsługujące e-hulajnogi do ponoszenia opłat za wykorzystywaną na swoją działalność przestrzeń. Dotyczy to punktów mobilności oraz miejsc parkowania pojazdów. Tego typu punktów wyznaczono w Krakowie kilkaset. Zgodnie z regulaminem korzystania, tylko w nich można po zakończeniu jazdy pozostawić hulajnogę. Przestrzeń w tych punktach jest dzielona przez wszystkich obsługujących systemu wypożyczeni w mieście operatorów. 

Firmy płacą również za relokowanie, czyli przeniesienie lub przewiezienie hulajnogi w przypadku pozostawienia jej przez użytkownika poza punktem do tego przeznaczonym. 

Cały system e-hulajnóg w Krakowie ma uzupełniać inne formy transportu publicznego, a jednocześnie nie utrudniać poruszania się pozostałym użytkownikom ruchu. Różnie z tym bywa, bo wciąż wielu użytkowników pozostawia hulajnogi w przypadkowych miejscach i nie chcą odprowadzać ich do miejsc do tego przeznaczonych. 

Warszawa bada

W Warszawie system hulajnóg nie tylko działa, ale też jest badany, by stwierdzić, w jaki sposób korzystają z niego użytkownicy i czy sprawdza się lepiej od innych form transportu. Urząd miasta stołecznego Warszawy opublikował raport na temat mikromobilności, który porównuje korzystanie z hulajnóg i rowerów publicznych. Jego autorzy przeanalizowali aż 15 milionów przejazdów. Dane dostarczyły firmy Bolt, Dott, Lime, Tier oraz Nextbike.

Z badania wynika, że korzystanie z jednych i drugich pojazdów różni się od siebie i użytkownicy niekoniecznie stosują te formy transportu wymiennie. Hulajnogami Warszawiacy jeżdżą na bliższe odległości – średnio 814 m. Trwa to średnio 8 minut. W przypadku rowerów jest to średnio 14,5 minuty oraz 1751 m.

Podróże hulajnogami mają charakter wyspowy i skoncentrowany. Głównie przejazdy odbywają się w ścisłym centrum Warszawy, są to także przejazdy nad Wisłę oraz do centrów biurowych lub obszarów turystycznych. Największe zainteresowanie podróżami za pomocą hulajnóg ma miejsce w piątki i soboty. Hulajnogi najczęściej też wykorzystywane są do przejazdów nocnych, czyli są to często powroty z imprez.

Przejażdżka i przesiadka

Jak wynika z badań hulajnogi bardzo często używane są jako transport pośredni do przesiadki na inny rodzaj pojazdu. Około 25 proc. przejazdów warszawskimi e-hulajnogami kończy się w promieniu 70 metrów od przystanku autobusu, tramwaju czy metra. Może być to wskazówką, że punkty pozostawiania hulajnóg powinny zostać wyznaczone właśnie w tych przestrzeniach, co pozwoli zintegrować potrzeby korzystających z utrzymaniem porządku w mieście.

Ma to szczególnie znaczenie z uwagi na fakt, że także i tutaj parkowanie hulajnóg w obszarze stojaków wyznaczonych przez ZDM nie zawsze jest respektowane. W badaniu z września 2022 r. wykazano, że jedynie 6 proc. podróży kończy się w obrębie wyznaczonego parkingu. Czasem jednak hulajnogi pozostawiane są w pobliżu stojaków, chociaż do nich nie docierają.

Ogólna liczba użytkowników e-hulajnóg w Warszawie szacowana jest na około 100 tysięcy. Natomiast regularnie korzysta z nich 10-20 tysięcy osób. 

Przeciętny użytkownik warszawskiego systemu e-hulajnóg korzysta z niego kilka razy w miesiącu. Wiele jest jednak osób, które wykorzystują ten rodzaj transportu sporadycznie; raz na miesiąc czy nawet raz na kilka miesięcy. 

E-hulajnogi są ekologiczne 

Jedną z najpopularniejszych firm oferujących przejazdy e-hulajnogami jest Bolt. Jego wypożyczalnie można znaleźć w 12 polskich miastach. Korzystanie z tego rozwiązania ma być nie tylko wygodne i szybkie, ale też ekologiczne. 

Firma deklaruje, że działa na rzecz zapewnienia ujemnej emisji CO2 podczas przejazdów jej hulajnogami. Realizuje też Green Plan, zgodnie z którym zobowiązała się do zrównoważenia wkładu platformy w emisję CO2 dla europejskiego sektora transportu o co najmniej pięć milionów ton do 2025 roku.

Źródło: ztp.krakow.pl, um.warszawa.pl