Firma Bosch prowadzi projekt 6G-ICAS4Mobility, który może zrewolucjonizować bezprzewodową technologię mobilną. Koncentruje się on na podstawowych aspektach bezprzewodowej technologii 6G. W rezultacie podniesione ma być bezpieczeństwo na drogach, na których znajdą się pojazdy wyposażone w tę technologię.
Naukowcy z niemieckich uniwersytetów i specjaliści z obszaru motoryzacji, systemów radarowych oraz dronów będą do 2026 roku pracować w konsorcjum utworzonym przez firmę Bosch. Mają prowadzić badania nad integracją łączności za pośrednictwem komunikacji mobilnej 6G. Projekt o nazwie 6G-ICAS4Mobility ma na celu połączenie systemów komunikacji i radarowych, które w chwili obecnej działają jeszcze oddzielnie. Po integracji mają stanowić system działający w technologii 6G.
Integracja ta pozwoli na stworzenie precyzyjniejszego obrazu otoczenia pojazdów, co poprawi bezpieczeństwo na drogach, a także zwiększy wydajność korzystania z nich. Ponadto integracja funkcji radarowych z przyszłymi modelami komunikacji pozwoli na obniżenie zużycia paliwa. a więc i kosztów. Nie bez znaczenie jest też bardziej efektywne wykorzystanie bezprzewodowych systemów łączności.
Nadchodzi 6G
Najbliższe lata to opracowanie fundamentów przyszłego standardu 6G. Wyniki badań mają posłużyć także jako techniczne podstawy dla zastosowań w komunikacji dronów czy w Przemyśle 4.0, a dokładniej rzecz biorąc w obszarze związanym z autonomicznym prowadzeniem pojazdów. Wszystko to ma znaczenie także dla technologicznej suwerenności Europy.
Połączenie i integracja komunikacji oraz detekcji – ICAS to temat dyskutowany od kilku lat. Projekt 6G-ICAS4Mobility ma wykazać w jaki sposób technologia sprawdzi się w praktyce. Wtedy będzie można wykorzystać ją w przyszłym standardzie komunikacji mobilnej.
– ICAS jest uważana za kluczową technologię dla przyszłych systemów 6G. Otworzy zupełnie nowe możliwości, które znacznie wykraczają poza potencjał obecnych technologii bezprzewodowych. Integracja systemów typu wireless wpłynie również na znaczną oszczędność kosztów oraz energii – powiedział Andreas Müller, inicjator projektu 6G-ICAS4Mobility.
Andreas Müller jest project managerem działań 6G w firmie Bosch oraz liderem konsorcjum prowadzącego badania w ramach projektu. Zadeklawrwał on także, że przy pracy nad 6G-ICAS4Mobility zespół może stworzyć także sidelink – system, który umożliwi bezpośrednią komunikację między dwoma pojazdami, niezależną od istniejącej infrastruktury łączności mobilnej. W praktyce oznacza to, że w przyszłości pojazdy autonomiczne będą mogły poruszać się także tam, gdzie jest słaby zasięg komórkowy.
Fundusze na badania
Unia Europejska chce na rozwój sieci 6G przeznaczyć w latach 2021-2027 aż 900 mln euro. Ale nie tylko w Europie zwiększa się tempo badań nad tą technologią. Podobne działania podejmują Stany Zjednoczone, Chiny, Japonia czy Korea Południowa. Pokazuje to jakie znaczenie geopolityczne ma technologie telekomunikacyjne. Ostrożne przewidywania wskazują na rok 2028 jako ukończenie pierwszego standardu 6G. Wyścig trwa.