Toruń, znany z pierników i Kopernika, posiadać będzie inteligentny system naprowadzający kierowców na wolne miejsca parkingowe. Trwają testy tego systemu, a w mieście ustawiono już ponad 20 tablic elektronicznych. Dzięki nim kierowcy będą tracić mniej czasu na szukanie miejsca postojowego i otrzymają dokładną informację na temat tego, czy w danej okolicy w ogóle takie się znajduje.
Już w październiku 2021 roku podpisano umowę na uruchomienie w Toruniu systemu naprowadzającego na wolne miejsca postojowe. Miał ruszyć jeszcze przed sezonem wakacyjnym, by ułatwić turystom odnalezienie wolnych miejsc parkingowych, jednak procedura opóźniałą się. W końcu udało się wystartować system i 22 tablice informacyjne stanęły już w centrum miasta.
10 spośród zamontowanych tablic elektronicznych działa na głównych drogach dojazdowych do centrum. Pozostałych 12 (mniejszych) zamontowanych jest dalej. Na ekranach tablic wyświetlane są informacje o liczbie wolnych miejsc postojowych w ścisłym centrum Torunia. Informacje przekazywane są poprzez sieć wykorzystującą elektroniczne czujniki zamontowane w nawierzchni wszystkich miejsc postojowych znajdujących się w systemie. Obecnie jest to 725 miejsc parkingowych znajdujących się na terenie Starego Miasta. 679 z nich przeznaczonych jest dla pojazdów osobowych, 38 to miejsca dla osób z niepełnosprawnością, a 8 dla autokarów.
Po testach systemu możliwe będzie uzupełnienie go o kolejne obszary i dodawanie większej liczby miejsc parkingowych. Koszt całej inwestycji to ponad dwa miliony złotych, a przeprowadza ją firma Sprint z Olsztyna. Działa ona na rynku od ponad 30 lat i zajmuje się dostarczaniem kompleksowych rozwiązań, które opierają się na najnowocześniejszych technologiach. Pośród 270 osób zatrudnionych w firmie znajduje się 100 inżynierów.
Celem wprowadzonego w Toruniu systemu informowania kierowców o liczbie wolnych miejsc parkingowych jest oczywiście ograniczenie ruchu pojazdów. Szybka i konkretna informacja o tym, czy w okolicy znajduje się wolne miejsce pozwoli kierowcom nie tracić czasu i nie krążyć po ulicach miasta. Wpłynie to na ograniczenie emitowanych zanieczyszczeń i poziom hałasu w centrum, pozwoli także na wyprowadzenie ruchu samochodów ze ścisłego centrum Torunia.
Podobne systemy stosowane w innych miastach doprowadziły do zmniejszenia ruchu samochodowego nawet o 30 proc.