IoT naprawi łańcuch dostaw

Branża transportowa stoi obecnie przed poważnymi wyzwaniami. Wśród nich trzeba wskazać wysokie koszty paliwa, brak dostępnych kierowców, coraz surowsze przepisy oraz zakłócenia wynikające z nowych modeli biznesowych. Rozwiązania IoT w branży transportowej mogą rozwiązać wiele z tych problemów i przynieść znaczące korzyści.

 

Ostatnie lata pokazały, jak bardzo jesteśmy zależni od dobrze funkcjonujących łańcuchów dostaw. IoT w transporcie już teraz jest podstawą procesu cyfryzacji przemysłu. Dane, które gromadzą czujniki, stają się cennym źródłem dla rozwoju logistyki.

 

Jan Höllera z Ericsson Research opisał trzy główne elementy, które sprawiają, że branża transportowa może wykorzystać maksimum możliwości. Oto one:

  • wykorzystanie globalnej łączności,
  • kompleksowe zastosowanie czujników,
  • wdrożenie systemów AI i uczenia maszynowego, które pozwolą na optymalizację przepływu towarów zgodnie z parametrami wydajności.

 

Przykładów jest tu sporo. ZF to globalna firma technologiczna dostarczająca systemy do samochodów osobowych, pojazdów użytkowych i technologii przemysłowej, które umożliwiają mobilność nowej generacji. Dwa z najważniejszych rozwiązań IoT oferowanych przez ZF dla branży transportowej to monitorowanie ciężarówek i naczep oraz pomoc dla kierowców ciężarówek w czasie rzeczywistym.  

 

Dla średniej wielkości europejskiej firmy logistycznej posiadającej flotę 50 ciężarówek i osiągającej roczne przychody w wysokości około 15 mln EUR, wdrożenie monitorowania samochodów może przynieść zysk rzędu 600 tys. EUR. Wynika to z redukcji kosztów związanych z przestojami i nieplanowanymi naprawami, ale także z ograniczenia kosztów ubezpieczeń.

 

Przyszłość transportu i logistyki będzie ewoluować w kierunku systemów cyfrowych. Obejmują one inteligentne magazyny, pojazdy autonomiczne, platformy cyfrowe umożliwiające współpracę wszystkich specjalistów w ramach branży logistycznej, predykcyjne, samonaprawiające się łańcuchy logistyczne i nie tylko.

 

Firmy nieustannie poszukują też nowych rozwiązań dla transportu by zwiększyć transparentność dostaw, usprawnić operacje i zaoszczędzić. Można to osiągnąć zbierając dane o procesie logistycznym za pomocą urządzeń IoT i przekształcając je w cenne informacje biznesowe.

 

Wdrażanie IoT w transporcie to nie tylko podłączanie sprzętu lub czujników do sieci, ale też zmiana każdego elementu łańcucha dostaw w źródło informacji. Aby wykorzystać zebrane dane z korzyścią dla biznesu, trzeba też analizować big data. Informacje bez odpowiedniej analizy nie mają przecież zbyt dużej wartości, dlatego też należy wiedzieć jak pracować z danymi aby rozwijać biznes.

 

Internet rzeczy w transporcie to oczy i uszy menedżerów łańcucha dostaw. To także pewny sposób na zdobycie przewagi konkurencyjnej i umocnienie pozycji na rynku. Korzyści z IoT dla logistyki są więc następujące:

  •       optymalizacja przepływu pracy,
  •       ulepszone przewidywanie popytu,
  •       eliminacja ryzyka awarii transportowych,
  •       nowe możliwości biznesowe.

 

Większość tych wyzwań należy podjąć już teraz.