IoT personalizuje klientów e-commerce

Internet rzeczy dzięki łączeniu urządzeń i komunikacji między nimi zmienia sposób funkcjonowania przedsiębiorstw. Korzysta z tego również sprzedaż internetowa.

W e-commerce IoT wykorzystywany jest do personalizacji klientów. Można zbierać o nich szczegółowe dane, takie jak preferencje, zachowania czy nawyki zakupowe. Zebrane informacje mogą posłużyć do przygotowywania spersonalizowanej oferty i w efekcie zwiększyć sprzedaż, a także zbudować lojalność klienta. Przykładem wykorzystania IoT do zakupów przez internet może być inteligentne urządzenia IoT Amazon Echo wspierane przez asystentkę głosową Alexa. Funkcja “zakupów z Alexą” to zakupy w sklepie internetowym Amazona poprzez polecenia głosowe.

Jak to działa?

Wystarczy powiedzieć „Alexa, kup chleb”, a asystent głosowy przeprowadzi cały proces zakupowy bez konieczności korzystania z ekranu. Funkcja jest wygodna, ale budzi pewne wątpliwości związane z bezpieczeństwem. Trzeba też się pilnować, by nie dokonać przypadkowych zakupów.

Tego typu inteligentne oprogramowania mogą zbierać dane dotyczące nawyków zakupowych użytkowników. Analizują częstotliwość kupowania, preferowane marki czy porę dnia, w której zakupów się dokonuje. Dane pozwalają personalizować ofertę i prezentować nie tylko to, czego użytkownik prawdopodobnie właśnie potrzebuje, ale też w czasie dla niego najbardziej korzystnym.

Bezpieczeństwo z IoT

Skoro wywołaliśmy temat bezpieczeństwa, warto pochylić się nad tym, jak wspiera je internet rzeczy, a dzieje się w tej sferze coraz więcej.

Przykładem mogą być tu urządzenia IoT wspierające systemy antyfraudowe, np. inteligentne telefony. Poprzez zaawansowane funkcje, takie jak biometryczne metody autentykacji, do których należą analiza odcisków palców i rozpoznawanie twarzy, dostarczają dodatkowych zabezpieczeń w monitorowaniu transakcji. 

W ten sam sposób może być wykorzystywana również geolokalizacja. W przypadku, gdy klient dokonuje zakupu, system antyfraudowy sklepu wykorzystując IoT sprawdza, czy smartfon klienta rzeczywiście znajduje się w znanej lokalizacji. Jeśli wykryje, że transakcja dokonywana jest z lokalizacji nieznanej lub odległego kraju, może zablokować transakcje i jednocześnie powiadomić o tym klienta.

Podobne działanie odbywa się, gdy system zauważy, że zakupy realizowane są z nowego urządzenia. Wtedy może być aktywowana dodatkowa weryfikacja (potwierdzenie kodem wysłanym przez SMS lub przez weryfikację biometryczną).

Pokazuje to, że urządzenia i systemy IoT mogą zwiększać bezpieczeństwa transakcji e-commerce, a także wykrywać oszustwa i im zapobiegać.